Ådalsiden Sperillen vs Ådalen
Velkommen til Ådalsiden
  Velkommen gjest, Logg inn eller Registrer deg Hovedside  ·  Din konto  ·  Om oss  ·  Forum  

Meny
· Hovedside
· Ådalsposten
· Bilder
· Diverse Ådalstoff
· Friluftsliv
· Gjestebok
· Næringsliv
· Om oss
· Ord og uttrykk
· Steder

Undermeny
· Nyheter
· Ådalsiden's forum
· Linker
· Vitser
· Søk
· Arkiv
· Undersøkelser

Dagbladet Nyheter
Det er et problem med rubrikkene fra dette webstedet

Søk

Forum start  »  Generelt  »  Sperillen vs Ådalen
   Sperillen vs Ådalen
 Moderert av:   »  eotterse

Forfatter
Antall svar    ( svar mottatt: 1 )
qinqong   Rykket inn 10.07.2004 kl. 10:51   

Opprettet som bruker den :
10.07.2004

Daasker

OFF-Line

Hei på dere i Ådalen.

Født og oppvokst i Ådalen, så stusser jeg litt over at hjemmbrent, slagsmål, og sjølgodhet er de store idealene i bygda den dag i dag.
Desverre har jeg vanskelig for å se Ådalen som annet enn en dårlig vedlikeholdt transportetappe, for å komme til andre dalfører. Så langt jeg kan se er ikke ådalen annet enn asfalt, Villfisken,(sjekk bakterieinnhold, så man slipper unødige utblåsninger.egenerfart), og bensinstasjon samt veikro på Nes.
Jada, jeg ser at det er lagt ut en golfbane i Ådalen, men hvor mange ådølinger spiller golf da?
Så kan man arrangere patetiske tombolaer med karusell og rikt inntak av hjemmebrent en gang i året, som nes eller hallingbydager. En komite her og en komite der, vil raskt gi utpiske drømmer om feite fortjenester, samt ære av å være krøsus i takt med tiden.

Nei, var Ådalen min, så ville jeg ha hogd nødvendig skog mellom E-16 og Sperillen, for å by på utsikt, og inntrykk av åpent landskap, Universitetet i Ådalen (Skagnesskolen) ville være perfekt som en rasteplass på veien med ikkebedervet mat, samt utnytte noen av åssidene til å lage noen slalombakker, samt bygge ut mulighet for turister til å finne frem til badeplasser langs veien oppover dalføre, uten å inneha all verdens lokalkunskap om hvilken stikkveier som fører til vannet og egnede badesteder. Gi bobilturister et reelt tilbud til å benytte seg av dalen, i stedet for å sende dem i full fart til vestlandet der de hører hjemme i sin landflyktighet med sine bedervende bobilredskaper(?!)
Ute i verden er de døde kunstnere blitt "store" etter sin død, så hvorfor ikke benytte seg av og profilere dalens store kulturmennesker, levende som døde. Kanhende ville Bonneruds historier få en "ny vår" om markedsføringskreftene benytter seg av orginaliteten i historien.
Kanhende ville "Sperilldagene" bli mere seriøse om hele dalføret gikk sammen om å profilere på vannets betydning for bygda, i stedet for en kjøpmannsstand som i utgangspunktet er dømt nedenom og hjem i kampen mot supermarkedkjedene som lager Hønefoss til en metropol for bygdefolk.
Så kunne man samle hallingbyere, nesning og en og annen krabat på gjennomreise til en festival myntet på vannet vårt.
Om vansker med å forstå meg på dette, så handler vann om alle resursene det gir oss, samt alle aktiviteter man kan gjøre på og i dets nærhet.
Vel, detet er ikke ment for å provosere, men for å gi eventuelle aktører et spark i baken for å komme igang med nytenking, da det vel ser noe tafatt ut pr. idag.

Så sees vi på nesdagene, så håper jeg å være den heldige som kan trekke opp en reklamedings av fiskedammen, i stedet for å få en fisk på kroken, da fisk lukter fælt, men barna, har vel en grei med dette å oppleve levende fisk. (tenk om alle barna kunne få sjansen til å oppleve litt av dette, da far er for lat til å ta dem med på fisketur alikevel, og bilen ikke kommer ned til vannet på så dårlige veier som de som ligger der er)

Vel, med dette ønsker jeg alle Ådølinger ute i den store verden en god sommer, så sees vi ved fiskedammen...

Kh Qinqong
 Profil   www  Svar  
Anonym   Rykket inn 15.07.2004 kl. 09:54   

Ikke opprettet som bruker
På noen punkter er jeg enig i deg.
Å kjøre oppover dalen er som å kjøre i verdens lengste tunell.

På flere punkter jeg totalt uenig!
har du vært i dalen de siste 5-10 årene?
Hjemmebrent er ikke lenger mer utbredt hos oss enn hos andre. Ta deg en tur til Drammen, så vil du skjønne hva jeg mener.
Ådølinger er ikke lenger "harry" når de kommer til byen, vi glir rett inn i det sosiale og psykososiale nettopp pga holdningen.
Har man en holdning der man vil være "harry", blir man også sett på som "harry". Men går man inn for å intergrere seg vil man etterhvert adaptere en stil som er jevn over hele landet. Tenker selvfølgelig mest på nasjonens fremtid:ungdommene. Vi vil ikke være annerledes enn andre, så kulturene har på en måte sklidd mer inn i hverandre.

Du har vanvittige planer for hvordan du ville ha endret dalen, javel? Gjør noe med det da?
Problemet er at det er mangel på gründere som ønsker å endre dalen.
Et unntak der er Einar Trygve Lie som har brukt skogen sin til å bygge golfbane. Han er vel ikke akkurat en gründer, men han er en mann med visjoner som ønsker å få folk til bygda.
Forresten, det er flere i Ådal som spiller golf enn du tror. Dessuten har det vært en invasjon fra byene. Hytteeiere som ønsker å komme bort fra kaksebaner som Bogstad og Miklagard.
Dessuten er miljøet og prisen blant det beste noen golfklubb i Norge kan tilby. Ta deg en tur, bli kvitt fordommene dine.

Om nesdagene hinter du frempå at det er en dårlig unnskyldning for å helle i seg hjemmebrent.
Hvor i helvette har du oppholdt deg? Har du sitti ved ungdommene under brua da eller? Mangler du mot til å gå inn i ølteltet og bestille deg en halvliter?
Ta turen til Nesdagene og få med deg Samuel Bagge, så ser du at profilering av elva er i full utspring.

Og sist men ikke minst:
IKKE glem å få med deg MacGyvers lørdag 7.august.

Hilsen Morten Kleven, stolt ådøling og gitarist i MacGyvers!

Takk for seg

Svar  

Søk i forumet

Velg forum her

Splatt Forum © By: Splatt.it 
Version: 4.0
Elaboration time: 0.062113 seconds.
Web site engine's code is Copyright © 2002 by PHP-Nuke. All Rights Reserved. PHP-Nuke is Free Software released under the GNU/GPL license.
Sidegenerering: 0.062 Sekunder